Privacy- en cookieverklaring Klein Beernink
Het onderstaande privacybeleid is van toepassing wanneer u gebruik maakt van onze diensten en/of onze website kleinbeernink.nl of kb-relatiegeschenken.nl.
Versie 2.0: 20-06-2018
Wij respecteren de privacy van de bezoekers van onze website en dragen er
zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk
wordt behandeld. Hoe wij dit precies doen, en welke persoonsgegevens wij van u
verzamelen voor welke doeleinden, kunt u hieronder lezen.
Mocht u vragen of een klacht hebben over de verwerking van uw
persoonsgegevens door Klein Beernink, dan kunt u dit kosteloos en eenvoudig kenbaar
maken aan Klein Beernink, op de volgende manieren:
Bij het gebruiken van onze website verkrijgen wij bepaalde gegevens van
u. Dat kunnen persoonsgegevens zijn. Wij bewaren en gebruiken uitsluitend de
persoonsgegevens die rechtstreeks door u worden opgegeven, in het kader van de
door u gevraagde dienst (bijvoorbeeld via het contactformulier of voor het
aanmaken van een account), of waarvan bij opgave duidelijk is dat ze aan ons
worden verstrekt om te verwerken. Wij zullen uw persoonsgegevens niet voor
andere doeleinden gebruiken, tenzij u daar vooraf toestemming voor heeft
gegeven of wij dit op grond van de wet mogen of moeten doen.
Om u
optimaal van dienst te kunnen zijn, is het nodig dat Klein Beernink in bepaalde gevallen uw persoonsgegevens opslaat. Onderstaande
persoonsgegevens kunnen we van u verwerken:
· Voor- en achternaam;
· Adresgegevens
· Geslacht;
· E-mailadres;
· (Mobiel) telefoonnummer;
· Geboortedatum;
·
Bankrekeningnummer;
· Foto;
· Hobby’s;
· IP-adres;
· Technische browserinformatie;
· Cookie ID;
·
Social media account;
· Overige persoonsgegevens die u actief verstrekt, bijvoorbeeld door een profiel op onze website aan te maken of in correspondentie.
Bovenstaande gegevens worden verwerkt voor de volgende doeleinden:
·
de uitvoering van overeenkomsten, transacties en diensten, waaronder, het versturen en innen van facturen, het verzenden van producten;
· relatiebeheer, waaronder het opnemen van contact met u indien u hierom verzoekt;
· het verkrijgen van inzicht in het gebruik van onze website;
· u te informeren over wijzigingen van onze diensten en producten;
· verzenden van onze nieuwsbrief en/of reclamefolder;
·
zo nodig het achterhalen van onrechtmatige gedragingen met betrekking
tot Klein Beernink, haar relaties en
haar medewerkers.
Wij bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk
is om de in deze privacy- en cookieverklaring genoemde doeleinden te bereiken. Wij
hanteren de volgende bewaartermijnen voor de volgende categorieën van
persoonsgegevens:
Soort gegevens |
Bewaartermijn |
Reden |
Financiële gegevens |
7 jaar |
Wettelijke verplichting |
NAW gegevens en
contactpersonen |
Gedurende contractperiode. Na afloop
contract na een jaar verwijderd. |
Noodzakelijk voor uitvoering contract. Voor
eventuele reclamaties op de diensten wordt dit na contract tijdelijk bewaard. |
Contactgegevens voor de
nieuwsbrief |
Gedurende de periode dat u
akkoord geeft. U kunt u op elk moment uitschrijven. Op dat moment worden de
gegevens verwijderd. |
Noodzakelijk voor het
toesturen van de nieuwsbrief. |
Wij gaan
vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om. Klein Beernink verkoopt uw gegevens niet aan derden en
verstrekt deze uitsluitend indien dit nodig is voor de uitvoering van onze
overeenkomst met u of om te voldoen aan een wettelijke verplichting. Met
bedrijven die uw gegevens verwerken in onze opdracht, sluiten wij een
verwerkersovereenkomst om te zorgen voor eenzelfde niveau van beveiliging en
vertrouwelijkheid van uw gegevens. Klein Beernink blijft verantwoordelijk
voor deze verwerkingen.
Klein Beernink wordt rechtsgeldig vertegenwoordigd door Klein Beernink B.V.
In de onderstaande tabel staan de meest voorkomende partijen waarmee Klein Beernink gegevens deelt en een verwerkersovereenkomst mee heeft.
Gegevens |
Doeleinde |
|
| ||
| ||
Product leveranciers, o.a. Quantore, Legamaster,
Kerèn |
Contactpersonen |
Het bezorgen van bestelde producten. |
Postverwerkingsbedrijven, o.a. PostNL en
fietskoerier |
Contactpersonen |
Het bezorgen van bestelde producten. |
Klein Beernink maakt
gebruik van zorgvuldige veiligheidsprocedures voor de bescherming van de verwerkte
gegevens om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en
ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Zo zorgen wij dat
alleen de noodzakelijke personen toegang hebben tot uw gegevens en dat de
toegang tot uw persoonsgegevens afgeschermd is. Als u de indruk hebt dat uw
gegevens niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van misbruik, neem
dan contact op met ons via info@kleinbeernink.nl.
Als u bij
Klein Beernink een account aanmaakt bewaren wij uw gegevens op een secure server.
Klein Beernink beperkt de toegang tot persoonsgegevens tot die werknemers,
contractanten en agenten van Klein Beernink die deze gegevens nodig hebben om onze
diensten te beheren, te ontwikkelen of te verbeteren. Onze werknemers en door
ons ingeschakelde derden zijn verplicht om de vertrouwelijkheid van uw gegevens
te respecteren.
Op deze
website worden cookies gebruikt om de functionaliteiten van de website mogelijk
te maken, de website te beschermen en te verbeteren. Cookies zijn kleine
informatiebestandjes die bij het bezoeken van een website automatisch kunnen
worden opgeslagen op of uitgelezen van uw device (waaronder een PC, tablet of
smartphone). Dat gebeurt via de webbrowser op het device. De informatie die een
cookie verkrijgt over uw gebruik van de website kan worden overgebracht naar
eigen beveiligde servers van Klein Beernink of die van een derde partij.
Op onze
website worden cookies gebruikt om:
•
functionaliteiten van de website mogelijk te maken en om de website te
beschermen (technische of functionele cookies);
•
het gebruik van de website te analyseren en op basis daarvan de
website te verbeteren (analytische cookies);
Het
voornaamste doel van cookies is om u tijd en moeite te besparen. Als u
bijvoorbeeld een webpagina aan uw persoonlijke voorkeuren aanpast of als u
navigeert in een website, worden dankzij cookies de gekozen instellingen en
voorkeuren onthouden voor toekomstig gebruik. Wanneer u de website later weer
bezoekt, kunnen de eerder ingevoerde gegevens worden opgehaald door de cookies,
waardoor u eenvoudig weer de mogelijkheden van de website kunt gebruiken zoals
u die eerder hebt ingesteld.
Daarnaast
worden er op deze websitecookies gebruikt voor het bijhouden van statistieken,
zodat wij inzicht kunnen krijgen in het gebruik van onze website en de
effectiviteit van onze campagnes. Hiervoor wordt Google Analytics gebruikt. Deze informatie helpt Klein Beernink om de indeling van de websites
en diensten te verbeteren om deze beter af te stemmen op de behoeftes van haar
gebruikers, trends te analyseren en het traceren van navigatiegedrag.
U kunt
kiezen of u cookies wel of niet accepteert. Bij de meeste browsers worden
cookies automatisch geaccepteerd, maar meestal kunt u de instellingen van uw
browser zodanig wijzigen dat cookies desgewenst niet worden geaccepteerd (bekijk
uw browser hulp pagina voor exacte instructies). Als u ervoor kiest om cookies
niet te accepteren, kunt u mogelijk niet volledig gebruikmaken van interactieve
mogelijkheden van deze website of andere sites die u bezoekt.
De meeste cookies hebben een houdbaarheidsdatum. Dat
betekent dat ze na een bepaalde periode automatisch verlopen en geen gegevens
van uw site-bezoek meer registreren. U kunt er ook voor kiezen de cookies
handmatig te verwijderen voordat de houdbaarheidsdatum is verstreken. Voor meer
informatie hierover, kunt u de handleiding van uw browser raadplegen.
Onze
internetpagina's bevatten links naar andere websites. Deze
privacy- en cookieverklaring is niet van toepassing op websites van derden die
door middel van links met onze website zijn verbonden. Wij kunnen niet
garanderen dat deze derden op een betrouwbare of veilige manier met uw
persoonsgegevens omgaan. Wij raden u dan ook aan om de privacy policy van deze
websites te lezen alvorens van deze websites gebruik te maken.
U heeft het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te
corrigeren of te verwijderen. Daarnaast heeft u het recht om uw eventuele
toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen
de verwerking van uw persoonsgegevens door Klein Beernink en heeft u
het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Dat betekent dat u bij ons een verzoek
kunt indienen om de persoonsgegevens die wij van u beschikken in een
computerbestand naar u of een ander, door u genoemde organisatie, te sturen.
U kunt een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering,
gegevensoverdraging van uw persoonsgegevens of verzoek tot intrekking van uw
toestemming of bezwaar op de verwerking van uw persoonsgegevens sturen naar info@kleinbeernink.nl.
Om er zeker van te zijn dat het verzoek tot inzage door u is
gedaan, vragen wij u een kopie van uw identiteitsbewijs met het verzoek mee te
sturen. Maak in deze kopie uw pasfoto, MRZ (machine readable zone, de strook met
nummers onderaan het paspoort), paspoortnummer en Burgerservicenummer (BSN)
zwart. Dit ter bescherming van uw privacy. We reageren zo snel mogelijk, maar
uiterlijk binnen vier weken, op uw verzoek.
Natuurlijk
helpen wij u ook graag verder als u klachten heeft over de verwerking van uw
persoonsgegevens. Op grond van de privacywetgeving heeft u het recht om een
klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens tegen onze verwerkingen
van uw persoonsgegevens. U kunt hiervoor contact opnemen met de
Autoriteit Persoonsgegevens.
ALGEMENE VOORWAARDEN
Toepasselijkheid Klein
Beernink KCS B.V. Voorwaarden
1.1 Voorwaarden
bestaan uit de onderhavige module Algemeen en de volgende afzonderlijke
specifieke modules:
A. Application Service Provision, Software as a Service en Computer
service
B. Verkoop van
ICT-, telecommunicatie- en kantoorapparatuur en andere zaken
1.2 Deze module
Algemeen van de Klein Beernink KCS B.V. Voorwaarden is van toepassing op alle
aanbiedingen en overeenkomsten waarbij Leverancier goederen en/of diensten van
welke aard en onder welke benaming dan ook aan Cliënt levert. Tevens zijn van
toepassing de specifieke module of modules van de Klein Beernink KCS B.V.
Voorwaarden die tussen Leverancier en Cliënt zijn overeengekomen. Indien deze
module Algemeen van de Klein Beernink KCS B.V. Voorwaarden op enig onderdeel
strijdig of onverenigbaar is met het bepaalde in de tussen Leverancier en
Cliënt overeengekomen specifieke module of modules van de Klein Beernink KCS
B.V. Voorwaarden, prevaleert het bepaalde in de desbetreffende specifieke
module of modules.
1.3 Daar waar in
de Klein Beernink KCS B.V. Voorwaarden de term ‘algemene voorwaarden’ wordt
gebruikt, wordt daaronder verstaan de bepalingen van deze module Algemeen in
combinatie met de bepalingen van één of meer overeengekomen specifieke modules
van de Klein Beernink KCS B.V. Voorwaarden.
1.4 Afwijkingen
en aanvullingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze
schriftelijk tussen partijen zijn overeengekomen.
1.5 De
toepasselijkheid van inkoop- of andere voorwaarden van Cliënt wordt
uitdrukkelijk van de hand gewezen.
1.6 Indien enige
bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de
overige bepalingen van deze algemene voorwaarden onverminderd van kracht
blijven. Leverancier en Cliënt zullen in dat geval in overleg treden met het
doel nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen
overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de
nietige dan wel vernietigde bepalingen in acht wordt genomen.
Aanbiedingen
2.1 Alle
aanbiedingen en andere uitingen van Leverancier zijn vrijblijvend, tenzij door
Leverancier schriftelijk anders is aangegeven.
2.2 Cliënt staat
in voor de juistheid en volledigheid van de door of namens hem aan Leverancier
verstrekte gegevens waarop Leverancier zijn aanbieding baseert. Cliënt betracht
steeds de uiterste zorg dat de eisen waaraan de prestatie van Leverancier dient
te voldoen, juist en volledig zijn. In tekeningen, afbeeldingen, catalogi,
websites, offertes, reclamemateriaal, normalisatiebladen e.d. vermelde maten en
gegevens zijn voor Leverancier niet bindend, behoudens indien door Leverancier
uitdrukkelijk anders is vermeld. De geldigheidsduur van offertes is maximaal 2
maanden na dagtekening, tenzij anders vermeld.
Prijs en betaling
3.1 Alle prijzen
zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen welke van overheidswege
zijn of worden opgelegd. Tenzij anders overeengekomen, zijn alle prijzen steeds
in euro’s en dient Cliënt alle betalingen in euro’s te voldoen.
3.2 Alle door
Leverancier afgegeven voorcalculaties, begrotingen en/of besparingen of
prognoses hebben slechts een indicatief karakter waar geen rechten aan kunnen
worden ontleend, tenzij Leverancier schriftelijk anders kenbaar maakt. Een door
Cliënt aan Leverancier kenbaar gemaakt beschikbaar budget geldt nimmer als een
tussen partijen overeengekomen (vaste) prijs voor de door Leverancier te
verrichten prestaties. Uitsluitend indien zulks tussen partijen schriftelijk is
overeengekomen is Leverancier gehouden Cliënt te informeren bij dreigende
overschrijding van een door Leverancier afgegeven voorcalculatie of begroting.
3.3 Indien Cliënt
bestaat uit meerdere natuurlijke personen en/of rechtspersonen, is elk van die
personen hoofdelijk gehouden tot nakoming van de verplichtingen uit hoofde van
de overeenkomst.
3.4 Ter zake de
door Leverancier verrichte prestaties en de daarvoor door Cliënt verschuldigde
bedragen leveren de relevante documenten en gegevens uit de administratie of
systemen van Leverancier volledig bewijs op, onverminderd het recht van Cliënt
tot het leveren van tegenbewijs.
3.5 Indien sprake
is van een periodieke betalingsverplichting van Cliënt, geldt dat Leverancier
gerechtigd is schriftelijk met inachtneming van een termijn van ten minste drie
maanden de geldende prijzen en tarieven aan te passen. Indien Cliënt niet
akkoord wenst te gaan met een dergelijke aanpassing, is Cliënt gerechtigd
binnen dertig dagen na de kennisgeving de overeenkomst schriftelijk op te
zeggen tegen de datum waarop de aanpassing in werking zou treden. Cliënt komt
zodanig recht tot opzegging echter niet toe indien tussen partijen is
overeengekomen dat de geldende prijzen en tarieven worden aangepast met
inachtneming van een tussen partijen overeengekomen index of andere maatstaf.
Prijzen worden in ieder geval jaarlijks geïndexeerd
conform de CBS
Consumentenprijsindex.
3.6 Partijen
zullen in de overeenkomst de datum of data waarop Leverancier de vergoeding
voor de overeengekomen prestaties aan Cliënt in rekening brengt, vastleggen.
Verschuldigde bedragen worden door Cliënt betaald middels automatische incasso
en/of volgens de overeengekomen dan wel op de factuur vermelde
betalingscondities. Abonnementen en zaken zijn steeds bij vooruitbetaling
verschuldigd, tenzij anders vermeld of overeengekomen. Bij facturering van
projecten geldt (tenzij anders overeengekomen of bepaald) het volgende
betalingsschema: 50% bij opdracht, 40% bij gebruik van licenties en 10% bij
oplevering. Cliënt is niet gerechtigd tot opschorting van enige betaling en
evenmin tot verrekening van verschuldigde bedragen.
3.7 Indien Cliënt
de verschuldigde bedragen niet of niet tijdig betaalt, is Cliënt, zonder dat
enige aanmaning of ingebrekestelling nodig is, over het openstaande bedrag
wettelijke handelsrente verschuldigd. Indien Cliënt na aanmaning of
ingebrekestelling nalatig blijft de vordering te voldoen, kan Leverancier de
vordering uit handen geven, in welk geval Cliënt naast het dan verschuldigde
totale bedrag tevens gehouden is tot vergoeding van alle gerechtelijke en
buitengerechtelijke kosten, waaronder begrepen alle kosten berekend door
externe deskundigen.
Vertrouwelijkheid en
overname personeel
4.1 Cliënt en
Leverancier dragen er zorg voor dat alle van de andere partij ontvangen
gegevens waarvan men weet of redelijkerwijs behoort te weten dat deze van
vertrouwelijke aard zijn, geheim blijven. De partij die vertrouwelijke gegevens
ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt
zijn. Gegevens worden in ieder geval als vertrouwelijk beschouwd indien deze
door één der partijen als zodanig zijn aangeduid.
4.2 Elk der
partijen zal gedurende de looptijd van de overeenkomst evenals één jaar na het
einde daarvan slechts na voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere
partij, medewerkers van de andere partij die betrokken zijn of zijn geweest bij
de uitvoering van de overeenkomst, in dienst nemen dan wel anderszins, direct
of indirect, voor zich laten werken. Aan bedoelde toestemming kunnen
voorwaarden zijn verbonden.
Privacy,
gegevensverwerking en beveiliging
5.1 Indien
Leverancier dit van belang acht voor de uitvoering van de overeenkomst, zal
Cliënt Leverancier desgevraagd onverwijld schriftelijk informeren over de wijze
waarop Cliënt uitvoering geeft aan zijn verplichtingen op grond van wetgeving
op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens.
5.2 Cliënt
vrijwaart Leverancier voor aanspraken van personen van wie persoonsgegevens
zijn geregistreerd of worden verwerkt in het kader van een persoonsregistratie
die door Cliënt wordt gehouden of waarvoor Cliënt op grond van de wet
anderszins verantwoordelijk is, tenzij Cliënt bewijst dat de feiten die aan de
aanspraak ten grondslag liggen uitsluitend aan Leverancier toegerekend moeten
worden.
5.3 De
verantwoordelijkheid voor de gegevens die met gebruikmaking van een door
Leverancier verleende dienst worden verwerkt, ligt uitsluitend bij Cliënt.
Cliënt staat er jegens Leverancier voor in dat de inhoud, het gebruik en/of de
verwerking van de gegevens niet onrechtmatig zijn en geen inbreuk maken op enig
recht van een derde. Cliënt vrijwaart Leverancier tegen elke rechtsvordering
van derden, uit welke hoofde dan ook, in verband met deze gegevens of de
uitvoering van de overeenkomst.
5.4 Indien
Leverancier op grond van de overeenkomst gehouden is tot het voorzien in een
vorm van informatiebeveiliging, zal die beveiliging beantwoorden aan de
specificaties betreffende beveiliging zoals tussen partijen schriftelijk
overeengekomen. Leverancier staat er nimmer voor in dat de
informatiebeveiliging onder alle omstandigheden doeltreffend is. Indien een
uitdrukkelijk omschreven beveiliging in de overeenkomst ontbreekt, zal de
beveiliging voldoen aan een niveau dat, gelet op de stand van de techniek, de
gevoeligheid van de gegevens en de aan het treffen van de beveiliging verbonden
kosten niet onredelijk is.
5.5 Indien bij de
uitvoering van de overeenkomst of anderszins gebruik wordt gemaakt van
computer-, data- of telecommunicatiefaciliteiten is Leverancier gerechtigd
Cliënt toegangs- of identificatiecodes
toe te wijzen en te wijzigen. Cliënt behandelt de toegangs- en
identificatiecodes vertrouwelijk en met zorg en maakt deze slechts aan
geautoriseerde personeelsleden kenbaar. Leverancier is nimmer aansprakelijk
voor schade of kosten die het gevolg zijn van gebruik of misbruik dat van
toegangs- of identificatiecodes wordt gemaakt, tenzij het misbruik mogelijk is
geweest als rechtstreeks gevolg van een handelen of nalaten van Leverancier.
Voorbehoud van eigendom
en rechten, zaakvorming en opschorting
6.1 Alle aan
Cliënt geleverde zaken blijven eigendom van Leverancier totdat alle bedragen
die Cliënt aan Leverancier op grond van de tussen partijen gesloten
overeenkomst verschuldigd is, volledig aan Leverancier zijn voldaan. Een Cliënt
die als wederverkoper optreedt, zal alle zaken die onderworpen zijn aan het
eigendomsvoorbehoud van Leverancier mogen verkopen en doorleveren voor zover
dat gebruikelijk is in het kader van de normale uitoefening van zijn bedrijf.
Indien Cliënt (mede) uit door Leverancier geleverde zaken een nieuwe zaak
vormt, vormt Cliënt die zaak slechts voor Leverancier en houdt Cliënt de nieuw
gevormde zaak voor Leverancier totdat Cliënt alle op grond van de overeenkomst
verschuldigde bedragen heeft voldaan; Leverancier blijft in dat geval tot het
moment van volledige voldoening door Cliënt eigenaar van de nieuw gevormde
zaak.
6.2 De
goederenrechtelijke gevolgen van het eigendomsvoorbehoud van een voor uitvoer
bestemde zaak worden beheerst door het recht van de Staat van bestemming indien
dat recht ter zake voor Leverancier gunstigere bepalingen bevat.
6.3 Rechten,
waaronder mede begrepen gebruiksrechten, worden in voorkomend geval aan Cliënt
verleend of overgedragen onder de voorwaarde dat Cliënt alle uit de tussen
partijen gesloten overeenkomst verschuldigde vergoedingen volledig heeft betaald.
Indien partijen voor de verlening van een gebruiksrecht een periodieke
betalingsverplichting van Cliënt zijn overeengekomen, komt aan Cliënt het
gebruiksrecht toe zolang hij zijn periodieke betalingsverplichting nakomt.
6.4 Leverancier
kan de in het kader van de overeenkomst ontvangen of gegenereerde zaken,
producten, vermogensrechten, gegevens, documenten, programmatuur, databestanden
en (tussen-)resultaten van de dienstverlening van Leverancier onder zich
houden, ondanks een bestaande verplichting tot afgifte of overdracht, totdat
Cliënt alle aan Leverancier verschuldigde bedragen heeft voldaan.
Risico
7.1 Het risico
van verlies, diefstal, verduistering of beschadiging van zaken, producten,
gegevens, documenten, programmatuur, databestanden of gegevens (codes,
wachtwoorden, documentatie etc.) die in het kader van de uitvoering van de
overeenkomst vervaardigd of gebruikt worden, gaat over op Cliënt op het moment
waarop deze in de feitelijke beschikkingsmacht van Cliënt of een hulppersoon
van Cliënt zijn gebracht. Voor zover deze objecten in de feitelijke
beschikkingsmacht van Leverancier of hulppersonen van Leverancier zijn, draagt
Leverancier het risico van verlies, diefstal, verduistering of beschadiging.
Rechten van intellectuele
eigendom
8.1 Indien
Leverancier bereid is zich te verbinden tot overdracht van een recht van
intellectuele eigendom, kan een zodanige verbintenis slechts schriftelijk en
uitdrukkelijk worden aangegaan. Indien partijen schriftelijk overeenkomen dat
een recht van intellectuele eigendom ten aanzien van specifiek voor Cliënt
ontwikkelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere
materialen, over zal gaan op Cliënt, tast dit het recht of de mogelijkheid van
Leverancier niet aan om de aan die ontwikkeling ten grondslag liggende
onderdelen, algemene beginselen, ideeën, ontwerpen, algoritmen, documentatie,
werken, programmeertalen, protocollen, standaarden en dergelijke, zonder enige
beperking voor andere doeleinden te gebruiken en/of te exploiteren, hetzij voor
zich zelf hetzij voor derden. Evenmin tast de overdracht van een recht van
intellectuele eigendom het recht van Leverancier aan om ten behoeve van
zichzelf of een derde ontwikkelingen te doen die soortgelijk of ontleend zijn
aan die welke ten behoeve van Cliënt zijn of worden gedaan.
8.2 Alle rechten
van intellectuele eigendom op de op grond van de overeenkomst ontwikkelde of
aan Cliënt ter beschikking gestelde programmatuur, websites, databestanden,
apparatuur of andere materialen zoals analyses, ontwerpen, documentatie,
rapporten, offertes, evenals voorbereidend materiaal daarvan, berusten
uitsluitend bij Leverancier, diens licentiegevers of diens toeleveranciers.
Cliënt verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten die bij deze algemene
voorwaarden en de wet uitdrukkelijk zijn toegekend. Een aan Cliënt toekomend
recht tot gebruik is niet-exclusief, niet-overdraagbaar aan derden en niet
sublicentieerbaar.
8.3 Het is Cliënt
niet toegestaan enige aanduiding betreffende het vertrouwelijke karakter dan
wel betreffende auteursrechten, merken, handelsnamen of enig ander recht van
intellectuele eigendom uit de programmatuur, websites, databestanden,
apparatuur of materialen te verwijderen of te wijzigen.
8.4 Ook indien de
overeenkomst niet uitdrukkelijk in een bevoegdheid daartoe voorziet, is het
Leverancier toegestaan technische voorzieningen aan te brengen ter bescherming
van de programmatuur, apparatuur, databestanden, websites en dergelijke in
verband met een overeengekomen beperking in de inhoud of de duur van het recht
tot gebruik van deze objecten. Het is Cliënt nimmer toegestaan een dergelijke
technische voorziening te (laten) verwijderen of te (laten) omzeilen.
8.5 Leverancier
vrijwaart Cliënt tegen elke rechtsvordering van een derde welke gebaseerd is op
de bewering dat door Leverancier zelf ontwikkelde programmatuur, websites,
databestanden, apparatuur of andere materialen inbreuk maken op een recht van
intellectuele eigendom van die derde, onder de voorwaarde dat Cliënt
Leverancier onverwijld schriftelijk informeert over het bestaan en de inhoud
van de rechtsvordering en de afhandeling van de zaak, waaronder het treffen van
eventuele schikkingen, geheel overlaat aan Leverancier. Cliënt zal daartoe de
nodige volmachten, informatie en medewerking aan Leverancier verlenen om zich,
indien nodig in naam van Cliënt, tegen deze rechtsvorderingen te verweren. Deze
verplichting tot vrijwaring vervalt indien de verweten inbreuk verband houdt
(i) met door Cliënt ter gebruik, bewerking, verwerking of incorporatie aan
Leverancier ter beschikking gestelde materialen, dan wel (ii) met wijzigingen
die Cliënt zonder schriftelijke toestemming van Leverancier in de
programmatuur, website, databestanden, apparatuur of andere materialen heeft
aangebracht of door een derde heeft laten aanbrengen. Indien in rechte
onherroepelijk vaststaat dat de door Leverancier zelf ontwikkelde programmatuur,
websites, databestanden, apparatuur of andere materialen inbreuk maken op enig
aan een derde toebehorend recht van intellectuele eigendom of indien naar het
oordeel van Leverancier een gerede kans bestaat dat een zodanige inbreuk zich
voordoet, zal Leverancier, indien mogelijk, zorg dragen dat Cliënt het
geleverde, of functioneel gelijkwaardige andere programmatuur, websites,
databestanden, apparatuur of materialen kan blijven gebruiken. Iedere andere of
verdergaande vrijwaringsverplichting van Leverancier is uitgesloten.
8.6 Cliënt
garandeert dat geen rechten van derden zich verzetten tegen beschikbaarstelling
aan Leverancier van apparatuur, programmatuur, voor websites bestemd materiaal
(beeldmateriaal, tekst, muziek, domeinnamen, logo’s, hyperlinks etc.),
databestanden of andere materialen, waaronder ontwerpmateriaal, met het doel
van gebruik, bewerking, installatie of incorporatie (bijv. in een website).
Cliënt vrijwaart Leverancier tegen elke aanspraak van een derde die gebaseerd
is op de bewering dat zodanig beschikbaar stellen, gebruik, bewerken,
installeren of incorporeren inbreuk maakt op enig recht van die derde.
Medewerkingsverplichtingen
9.1 Partijen
erkennen dat het welslagen van werkzaamheden op het gebied van informatie- en
communicatietechnologie in de regel afhankelijk is van een juiste en tijdige
onderlinge samenwerking. Om een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst door
Leverancier mogelijk te maken zal Cliënt Leverancier steeds tijdig alle door
Leverancier nuttig, nodig en wenselijk geachte gegevens of inlichtingen
verschaffen en alle medewerking verlenen. Indien Cliënt in het kader van het
verlenen van medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst eigen personeel
en/of hulppersonen inzet, zullen dit personeel en deze hulppersonen beschikken
over de noodzakelijke kennis, deskundigheid en ervaring.
9.2 Cliënt draagt
het risico van de selectie, het gebruik, de toepassing en het beheer in zijn
organisatie van de apparatuur, programmatuur, websites, databestanden en andere
producten en materialen en van de door Leverancier te verlenen diensten. Cliënt
zelf draagt zorg voor de juiste installatie, montage en ingebruikneming en voor
de juiste instellingen van de apparatuur, programmatuur, websites,
databestanden en andere producten en materialen.
9.3 Indien Cliënt
de voor de uitvoering van de overeenkomst door Leverancier nuttig, nodig of
wenselijk geachte gegevens, documenten, apparatuur, programmatuur, materialen
of medewerkers niet, niet tijdig of niet overeenkomstig de afspraken ter
beschikking van Leverancier stelt of indien Cliënt op andere wijze niet aan
zijn verplichtingen voldoet, heeft Leverancier het recht tot gehele of
gedeeltelijke opschorting van de uitvoering van de overeenkomst en heeft Leverancier
tevens het recht om de daardoor ontstane kosten volgens zijn gebruikelijke
tarieven in rekening te brengen, een en ander onverminderd het recht van
Leverancier tot uitoefening van enig ander wettelijk en/of overeengekomen
recht. Leverancier behoudt zich daarom ook het recht voor om bij in gebreke
blijven van Cliënt overeengekomen capaciteit en functionaliteit te beperken.
9.4 Ingeval
medewerkers van Leverancier op locatie van Cliënt werkzaamheden verrichten,
draagt Cliënt kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid
gewenste faciliteiten, zoals een werkruimte met computer-, data- en
telecommunicatiefaciliteiten. De werkruimte en faciliteiten zullen voldoen aan
alle wettelijke en overigens geldende eisen betreffende arbeidsomstandigheden.
Cliënt is daarom ook verplicht zorg te dragen voor de aanwezigheid van een
gediplomeerde BHV-er. Cliënt vrijwaart
Leverancier voor aanspraken van derden, waaronder medewerkers van Leverancier,
die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden welke het
gevolg is van handelen of nalaten van Cliënt of van onveilige situaties in
diens organisatie. Cliënt zal de binnen zijn organisatie geldende huis- en
beveiligingsregels vóór aanvang van de werkzaamheden aan de door Leverancier
ingezette medewerkers kenbaar maken.
9.5 Indien bij de
uitvoering van de overeenkomst gebruik wordt gemaakt van computer-, data- of
telecommunicatiefaciliteiten, waaronder internet, is Cliënt verantwoordelijk
voor de juiste keuze van de daarvoor benodigde middelen en voor de tijdige en
volledige beschikbaarheid ervan, behoudens voor die faciliteiten welke onder
direct gebruik en beheer van Leverancier staan. Leverancier is nimmer
aansprakelijk voor schade of kosten wegens transmissiefouten, storingen of
niet-beschikbaarheid van faciliteiten of middelen van Cliënt, tenzij Cliënt
bewijst dat schade of kosten het gevolg zijn van opzet of bewuste roekeloosheid
van Leverancier. Leverancier zal zich inspannen haar toerekenbare storingen zo spoedig
mogelijk na melding op te heffen en/of zij kan alsdan tijdelijk alternatieve
voorzieningen bieden. In geval van dergelijke storingen dan komen de kosten van
het storingsonderzoek, de kosten van het opheffen van de storing en de
voorrijkosten voor rekening van Leverancier. Storing die het gevolg is van
(onoordeelkundig) handelen of nalaten van Cliënt of door de aanwezigheid van
niet (goed) functionerende apparatuur of programmatuur van Cliënt komen voor
haar eigen rekening en risico.
Leveringstermijnen
10.1 Alle door Leverancier
genoemde of overeengekomen (leverings)termijnen en (oplever)data zijn naar
beste weten vastgesteld op grond van de gegevens die hem bij het aangaan van de
overeenkomst bekend waren. Door Leverancier genoemde of tussen partijen
overeengekomen tussentijdse (oplever) data, gelden steeds als streefdata,
binden de Leverancier niet en hebben steeds slechts een indicatief karakter.
Leverancier spant zich er redelijkerwijs voor in uiterste (leverings)termijnen
en uiterste (oplever)data zoveel mogelijk in acht te nemen. Leverancier is niet
gebonden aan een al dan niet uiterste (leverings)termijn of (oplever)datum die
vanwege buiten zijn macht gelegen omstandigheden die zich na het aangaan van de
overeenkomst hebben voorgedaan, niet meer gehaald kan worden. Evenmin is
Leverancier gebonden aan een al dan niet uiterste (oplever)datum of
(leverings)termijn als partijen een wijziging van de inhoud of omvang van de
overeenkomst (meerwerk, wijziging van specificaties etc.) of een wijziging van
de aanpak van de uitvoering van de overeenkomst zijn overeengekomen. Indien
overschrijding van enige termijn dreigt, zullen Leverancier en Cliënt in
overleg treden om de gevolgen van de overschrijding voor de verdere planning te
bespreken.
10.2 De enkele
overschrijding van een door Leverancier genoemde of tussen partijen
overeengekomen al dan niet uiterste (leverings)termijn of (oplever)datum brengt
Leverancier niet in verzuim. In alle gevallen - derhalve ook ingeval partijen
schriftelijk en uitdrukkelijk een uiterste (leverings)termijn of (oplever)datum
zijn overeengekomen - komt Leverancier wegens tijdsoverschrijding eerst in
verzuim nadat Cliënt hem schriftelijk in gebreke heeft gesteld. De
ingebrekestelling dient een zo volledig en gedetailleerd mogelijke omschrijving
van de tekortkoming te bevatten, opdat Leverancier in de gelegenheid wordt
gesteld adequaat te reageren.
Ontbinding en opzegging
van de overeenkomst
11.1 De
Leverancier komt de bevoegdheid tot ontbinding van de overeenkomst toe indien
de Cliënt tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen uit de
overeenkomst. Betalingsverplichtingen van de Cliënt en alle verplichtingen tot
medewerking en/of informatieverstrekking door de Cliënt of door de Cliënt in te
schakelen derden gelden in alle gevallen als wezenlijke verplichtingen uit de
overeenkomst.
11.2
Indien de Cliënt op het moment van de ontbinding al prestaties ter uitvoering
van de overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze prestaties en de daarmee
samenhangende betalingsverplichtingen geen voorwerp van ongedaan making zijn.
Bedragen die de Leverancier vóór de ontbinding heeft gefactureerd in verband
met hetgeen hij ter uitvoering van de overeenkomst reeds naar behoren heeft
verricht of geleverd, blijven met inachtneming van het in de vorige volzin bepaalde
onverminderd verschuldigd door de Cliënt en worden op het moment van de
ontbinding direct opeisbaar door de Leverancier.
11.3 De
Cliënt is niet gerechtigd een overeenkomst van opdracht welke voor bepaalde
tijd is aangegaan, tussentijds op te zeggen, anders dan met inachtneming van
een opzegtermijn van een maand vóór het einde van de betreffende periode.
Aansprakelijkheid van
Leverancier
12.1 De totale
aansprakelijkheid van Leverancier wegens een toerekenbare tekortkoming in de
nakoming van de overeenkomst of uit enige andere hoofde, daaronder
uitdrukkelijk ook begrepen iedere tekortkoming in de nakoming van een met
Cliënt overeengekomen garantieverplichting, is op de eerste plaats beperkt tot
vergoeding van uitsluitend directe schade en tot maximaal het bedrag van de
voor die overeenkomst bedongen prijs (excl. BTW). Op de tweede plaats is aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen waarvoor de
verzekeraar van Leverancier dekking biedt. Deze beperking van
aansprakelijkheid is van overeenkomstige toepassing op de in artikel 8.5 van
deze module Algemeen bedoelde vrijwaringsverplichting van Leverancier. Indien
de overeenkomst hoofdzakelijk een duurovereenkomst is met een looptijd van meer
dan één jaar, wordt de voor de overeenkomst bedongen prijs gesteld op het
totaal van de vergoedingen (excl. BTW) bedongen voor één jaar. In geen geval
zal de totale aansprakelijkheid van Leverancier voor uitsluitend directe
schade, uit welke hoofde dan ook, meer bedragen dan € 500.000 (vijfhonderd
duizend Euro).
12.2 De aansprakelijkheid
van Leverancier voor schade door dood, lichamelijk letsel of wegens materiële
beschadiging van zaken is eveneens beperkt tot hetgeen waarvoor de verzekeraar van
Leverancier dekking biedt en bedraagt totaal nimmer meer dan € 1.250.000 (één
miljoen tweehonderdvijftig duizend Euro).
12.3 De
aansprakelijkheid van Leverancier voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde
winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door
bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken van afnemers van Cliënt,
schade verband houdende met het gebruik van door Cliënt aan Leverancier
voorgeschreven zaken, materialen of programmatuur van derden en schade verband
houdende met de inschakeling van door Cliënt aan Leverancier voorgeschreven
toeleveranciers is uitgesloten. Eveneens is uitgesloten de aansprakelijkheid
van Leverancier wegens verminking, vernietiging of verlies van gegevens of
documenten.
12.4 De
uitsluitingen en beperkingen van de aansprakelijkheid van Leverancier, zoals
omschreven in de voorgaande leden van dit artikel 12, laten de overige
uitsluitingen en beperkingen van aansprakelijkheid van Leverancier uit hoofde
van deze module Algemeen en de overige overeengekomen modules van deze algemene
voorwaarden geheel onverlet.
12.5 De in artikel
12.1 tot en met 12.4 bedoelde uitsluitingen en beperkingen komen te vervallen
indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid
van de bedrijfsleiding van Leverancier.
12.6 Tenzij
nakoming door de Leverancier blijvend onmogelijk is, ontstaat de
aansprakelijkheid van Leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in de
nakoming van een overeenkomst slechts indien Cliënt Leverancier onverwijld
schriftelijk in gebreke stelt, waarbij een redelijke termijn voor de zuivering
van de tekortkoming wordt gesteld, en Leverancier ook na die termijn
toerekenbaar blijft tekortschieten in de nakoming van zijn verplichtingen. De
ingebrekestelling dient een zo volledig en gedetailleerd mogelijke omschrijving
van de tekortkoming te bevatten, opdat Leverancier in de gelegenheid wordt
gesteld adequaat te reageren.
12.7 Voorwaarde
voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat Cliënt de
schade zo spoedig mogelijk na het ontstaan daarvan schriftelijk bij Leverancier
meldt. Iedere vordering tot schadevergoeding tegen Leverancier vervalt door het
enkele verloop van vierentwintig maanden na het ontstaan van de vordering.
12.8 Partijen
erkennen dat het actief en constructief deelnemen aan een ICT-Mediation een
redelijke en passende maatregel is om dreigende schade te voorkomen of te
beperken indien deze dreigende schade verband houdt met het niet, niet tijdig
of niet behoorlijk nakomen van
enige
contractuele verplichting door Leverancier. Cliënt verplicht zich om die reden
op eerste schriftelijk verzoek van Leverancier onverwijld actief, constructief
en onvoorwaardelijk deel te nemen aan een ICT-Mediation overeenkomstig het
ICT-Mediation Reglement van de Stichting Geschillenoplossing Automatisering,
statutair gevestigd te Den Haag (zie www.sgoa.org en www.sgoa.eu).
12.9 Cliënt
vrijwaart Leverancier voor alle aanspraken van derden wegens
productaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een product of systeem
dat door Cliënt aan een derde is geleverd en dat mede bestond uit door
Leverancier geleverde apparatuur, programmatuur of andere materialen, tenzij en
voor zover Cliënt bewijst dat de schade is veroorzaakt door die apparatuur,
programmatuur of andere materialen.
12.10 Het
bepaalde in dit artikel alsmede alle andere beperkingen en uitsluitingen van
aansprakelijkheid genoemd in deze algemene voorwaarden gelden mede ten gunste
van alle (rechts)personen waarvan Leverancier zich bij de uitvoering van de
overeenkomst bedient.
Overmacht
13.1 Geen van
partijen is gehouden tot het nakomen van enige verplichting, daaronder begrepen
enige tussen partijen overeengekomen garantieverplichting, indien hij daartoe
verhinderd is als gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt mede verstaan:
(i) overmacht van toeleveranciers van Leverancier, (ii) het niet naar behoren
nakomen van verplichtingen van toeleveranciers die door Cliënt aan Leverancier
zijn voorgeschreven, (iii) gebrekkigheid van zaken, apparatuur, programmatuur
of materialen van derden waar- van het gebruik door Cliënt aan Leverancier is
voorgeschreven, (iv) overheidsmaatregelen, (v) elektriciteitsstoring, (vi)
storing van internet, computernetwerk- of telecommunicatiefaciliteiten, (vii)
oorlog, (viii) werkbezetting, (ix) staking, (x) algemene vervoersproblemen en
(xi) de onbeschikbaarheid van één of meer personeelsleden.
13.2 Indien een
overmachtsituatie langer dan honderdtwintig dagen duurt, heeft elk der partijen
het recht om de overeenkomst schriftelijk te ontbinden. Hetgeen reeds op grond
van de overeenkomst gepresteerd is, wordt in dat geval naar verhouding
afgerekend, zonder dat partijen elkaar overigens iets verschuldigd zullen zijn.
Wijziging en meerwerk
14.1 Indien
Leverancier op verzoek of met voorafgaande instemming van Cliënt werkzaamheden
of andere prestaties heeft verricht die buiten de inhoud of omvang van de
overeengekomen werkzaamheden en/of prestaties vallen, zullen deze werkzaamheden
of prestaties door Cliënt worden vergoed volgens de overeengekomen tarieven en
bij gebreke daarvan volgens de gebruikelijke tarieven van Leverancier.
Leverancier is nimmer verplicht aan een dergelijk verzoek te voldoen en hij kan
verlangen dat daarvoor een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst wordt
gesloten.
14.2 Cliënt
aanvaardt dat door werkzaamheden of prestaties als bedoeld in dit artikel het
overeengekomen of verwachte tijdstip van voltooiing van de dienstverlening en
de wederzijdse verantwoordelijkheden van Cliënt en Leverancier kunnen worden
beïnvloed. Het feit dat zich tijdens de uitvoering van de overeenkomst (de
vraag naar) meerwerk voordoet, is voor Cliënt nimmer grond voor opzegging of
ontbinding van de overeenkomst.
14.3 Voor zover
voor de dienstverlening een vaste prijs is afgesproken, zal Leverancier Cliënt
desgevraagd schriftelijk informeren over de financiële consequenties van de
extra werkzaamheden of prestaties als bedoeld in dit artikel.
Overdracht van rechten en
verplichtingen
15.1
De Cliënt zal de rechten en verplichtingen die hij op grond van overeenkomst heeft
nimmer aan derden verkopen, overdragen of verpanden.
15.2 De Leverancier is gerechtigd alle rechten en
verplichtingen die hij op hij op grond van de overeenkomst heeft, waaronder het
eigendom van apparatuur, het recht op ontvangst van vergoedingen en informatie
over de overeenkomst, de apparatuur en/of de Cliënt aan derden te verstrekken,
te verkopen, over te dragen of te verpanden.
15.3 Door
ondertekening van de overeenkomst geeft de Cliënt bij voorbaat onherroepelijk
toestemming tot deze overdracht c.q. contractsovername evenals genoemde cessie
en/of verpanding en het verstrekken van voormelde informatie aan derden. Van de
overdracht, contractsovername, cessie en/of verpanding kan door de Leverancier
mede namens derden of door derden mede namens de Leverancier kennis worden
gegeven door middel van de facturering van de eerste huurtermijn.
Toepasselijk recht en
geschillen
16.1 De
overeenkomsten tussen Leverancier en Cliënt worden beheerst door Nederlands
recht. Toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag 1980 is uitgesloten.
16.2 Geschillen
welke tussen Leverancier en Cliënt mochten ontstaan naar aanleiding van een
tussen Leverancier en Cliënt gesloten overeenkomst dan wel naar aanleiding van
nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg zijn, worden beslecht door middel
van arbitrage overeenkomstig het Arbitragereglement van de Stichting
Geschillenoplossing Automatisering, statutair gevestigd te Den Haag, één en
ander onverminderd het recht van elk der partijen een voorziening in arbitraal
kort geding te vragen en onverminderd het recht van elk der partijen tot het
treffen van conservatoire rechtsmaatregelen (zie www.sgoa.org).
16.3 Uitsluitend
indien Leverancier en/of Cliënt voor de beslechting van geschillen naar
aanleiding van de tussen partijen gesloten overeenkomst dan wel naar aanleiding
van nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg zijn, nog geen arbitrale
procedure bij de Stichting Geschillenoplossing Automatisering aanhangig heeft
of hebben gemaakt overeenkomstig het Arbitragereglement van deze stichting, is
elk der partijen gerechtigd, doch niet verplicht, om in afwijking van het
bepaalde in artikel 16.2, de zaak aanhangig te maken bij de Rechtbank, Sector
Kanton indien de zaak betrekking heeft op een geschil dat volgens de wettelijke
bevoegdheidsregels behoort tot de absolute bevoegdheid van de Rechtbank, Sector
Kanton. Indien de zaak met inachtneming van de vorige volzin door één of meer
der partijen ter behandeling en beslissing bij de Rechtbank, Sector Kanton aanhangig
is gemaakt, is de Rechtbank Sector Kanton bevoegd de zaak te behandelen en
daarover te beslissen.
16.4 Alvorens een
arbitrale procedure als bedoeld in artikel 16.2 aanhangig te maken, zal de
meest gerede partij een procedure van ICT-Mediation conform het ICT-Mediation
Reglement van de Stichting Geschillenoplossing Automatisering te Den Haag
beginnen. Een procedure van ICT- Mediation conform dit reglement is gericht op
bemiddeling door één of meer mediators. De wederpartij verplicht zich actief deel
te nemen aan een aanhangig gemaakte ICT-Mediation, tot welke rechtens
afdwingbare verplichting in ieder geval behoort het bijwonen van tenminste één
gezamenlijke bespreking van mediators en partijen, teneinde deze
buitengerechtelijke vorm van geschiloplossing een kans te geven. Het staat elk
der partijen vrij om op elk moment na een gezamenlijke eerste bespreking van
mediators en partijen de procedure van ICT-Mediation te beëindigen. Het
bepaalde in dit artikellid verzet zich er niet tegen dat een partij die dat
nodig acht, een voorziening in (arbitraal) kort geding vraagt of conservatoire
rechtsmaatregelen treft (zie www.sgoa.org en www.sgoa.eu).
Module
A: Application service provision, software as a service en computerservice
De Klein Beernink
KCS B.V. Voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel
Midden-Nederland onder 66457610. Meer informatie vindt u op
www.kvk.nl/algemenevoorwaarden
Toepasselijkheid
17.1 De Klein
Beernink KCS B.V. voorwaarden bestaan uit de module Algemeen aangevuld met één
of meer specifieke modules per product of dienst. De in de onderhavige module
opgenomen bepalingen zijn, naast de bepalingen van de module Algemeen, van
toepassing indien Leverancier diensten verricht onder andere op het gebied of
onder de naam van Application Service Provision (ASP), Software as a Service
(SaaS), Computerservice en/of Service Level Agreement (SLA).
17.2 De
bepalingen van deze module zijn onlosmakelijk verbonden met de bepalingen van
de module Algemeen. Bij tegenstrijdigheid tussen de bepalingen van de module
Algemeen en de bepalingen van de onderhavige module, prevaleren deze laatste.
17.3 Voor de
toepassing van deze module wordt onder Application Service Provision en
Software as a Service verstaan: het door Leverancier ‘op afstand’ beschikbaar
stellen en beschikbaar houden van programmatuur aan Cliënt via internet of een
ander netwerk, zonder dat aan Cliënt een fysieke drager met de desbetreffende
programmatuur wordt verstrekt.
17.4 Voor de
toepassing van deze module wordt onder Computerservice verstaan: de
automatische verwerking van gegevens met behulp van door Leverancier beheerde
programmatuur en apparatuur.
Dienstverlening
18.1 Leverancier
zal aan Cliënt de in de overeenkomst tussen partijen bepaalde dienst op het
gebied van Application Service Provision, Software as a Service en/of
Computerservice verlenen alsmede de overige tussen partijen overeengekomen
diensten verrichten. Indien de overeenkomst dat mede omvat zal Leverancier de
in de overeenkomst aangeduide programmatuur op de door Leverancier aangegeven
infrastructuur installeren. Leverancier is niet verantwoordelijk voor de
aanschaf en/of goede werking van de infrastructuur van Cliënt of die van
derden.
18.2 Tenzij
schriftelijk anders overeengekomen, is Cliënt verantwoordelijkheid voor het
beheer, waaronder controle van de instellingen, het gebruik van de dienst en de
wijze waarop de resultaten van de dienst worden ingezet. Cliënt is tevens
verantwoordelijk voor de instructie aan en het gebruik door gebruikers,
ongeacht of deze gebruikers in een gezagsverhouding tot Cliënt staan. Bij
gebreke van uitdrukkelijke afspraken daaromtrent zal Cliënt zelf de op zijn
eigen apparatuur benodigde (hulp)programmatuur installeren, inrichten,
parametriseren, tunen en indien nodig de daarbij gebruikte apparatuur, overige
(hulp)programmatuur en gebruiksomgeving aanpassen en de door Cliënt gewenste
interoperabiliteit bewerkstelligen.
18.3 Tenzij
schriftelijk anders overeengekomen, is Leverancier niet verplicht tot het
uitvoeren van dataconversie.
18.4 Indien de
dienstverlening aan Cliënt op grond van de overeenkomst tevens ondersteuning
aan gebruikers omvat, zal Leverancier telefonisch of per e-mail adviseren over
het gebruik en het functioneren van de in de overeenkomst genoemde
programmatuur en over het gebruik dat van de dienst wordt gemaakt. Leverancier
kan voorwaarden stellen aan de kwalificaties en het aantal contactpersonen dat
voor ondersteuning in aanmerking komt. Leverancier zal deugdelijk onderbouwde
verzoeken om ondersteuning binnen een redelijke termijn in behandeling nemen.
Leverancier kan niet instaan voor de juistheid, volledigheid of tijdigheid van
reacties of geboden ondersteuning. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen,
wordt ondersteuning uitsluitend verricht op werkdagen tijdens de gebruikelijke
openingstijden van Leverancier.
18.5 Indien de
dienstverlening aan Cliënt op grond van de overeenkomst tevens het maken van
back-ups van gegevens van Cliënt omvat, zal Leverancier met inachtneming van de
tussen partijen schriftelijk overeengekomen periodes, en bij gebreke daarvan
eens per week, een volledige backup maken van de bij hem in bezit zijnde
gegevens van Cliënt. Leverancier zal de backup bewaren gedurende een tussen
partijen overeen te komen termijn, en bij gebreke van afspraken daaromtrent,
gedurende de bij Leverancier gebruikelijke termijnen. Leverancier zal de backup
zorgvuldig behandelen en bewaren als een goed huisvader.
18.6 Slechts
indien schriftelijk uitdrukkelijk overeengekomen is Leverancier gehouden te
beschikken over een uitwijkcentrum of andere uitwijkfaciliteiten.
Uitvoering
dienstverlening
19.1 Leverancier
zal zich naar beste kunnen inspannen de dienstverlening met zorg uit te voeren,
in voorkomend geval overeenkomstig de met Cliënt schriftelijk vastgelegde
afspraken en procedures. Alle diensten van Leverancier worden uitgevoerd op
basis van een inspanningsverbintenis, tenzij en voor zover in de schriftelijke overeenkomst
Leverancier uitdrukkelijk een resultaat heeft toegezegd en het betreffende
resultaat tevens met voldoende bepaaldheid is omschreven.
19.2 Leverancier
verricht de dienstverlening slechts in opdracht van Cliënt. Indien Leverancier
op grond van een verzoek of bevoegd gegeven bevel van een overheidsinstantie of
in verband met een wettelijke verplichting werkzaamheden verricht met
betrekking tot gegevens van Cliënt, zijn medewerkers of gebruikers, zullen alle
daaraan verbonden kosten aan Cliënt in rekening worden gebracht.
19.3 Leverancier
kan wijzigingen in de inhoud of omvang van de dienstverlening aanbrengen.
Indien dergelijke wijzigingen een verandering van de bij Cliënt geldende
procedures tot gevolg hebben, zal Leverancier Cliënt hierover zo tijdig
mogelijk inlichten en komen de kosten van deze verandering voor rekening van
Cliënt. In dat geval kan Cliënt de overeenkomst schriftelijk opzeggen tegen de
datum waarop de wijziging in werking treedt, tenzij deze wijziging verband
houdt met wijzigingen in relevante wetgeving of andere door bevoegde instanties
gegeven voorschriften of Leverancier de kosten van deze wijziging voor zijn
rekening neemt.
19.4 Leverancier
kan de uitvoering van de dienst voortzetten met gebruikmaking van een nieuwe of
gewijzigde versie van de programmatuur. Leverancier is niet gehouden specifiek
voor Cliënt bepaalde eigenschappen of functionaliteiten van de dienst of
programmatuur te handhaven, te wijzigen of toe te voegen.
19.5 Leverancier
kan de dienst geheel of gedeeltelijk tijdelijk buiten gebruik stellen voor
preventief, correctief of adaptief onderhoud. Leverancier zal de
buitengebruikstelling niet langer laten duren dan noodzakelijk, zo mogelijk
buiten kantoortijden laten plaatsvinden en, naar gelang van omstandigheden,
aanvangen na kennisgeving aan Cliënt.
19.6 Indien
Leverancier dienstverlening verricht op basis van door Cliënt aan te leveren
gegevens, zullen deze gegevens overeenkomstig de door Leverancier te stellen
voorwaarden door Cliënt worden geprepareerd en aangeleverd. Cliënt zal de te
verwerken gegevens brengen naar en de resultaten van de verwerking ophalen van
de plaats waar Leverancier de dienstverlening uitvoert. Transport en
transmissie, op welke wijze dan ook, geschieden voor rekening en risico van
Cliënt, ook indien deze door Leverancier worden uitgevoerd of verzorgd. Cliënt
staat er voor in dat alle door hem aan Leverancier ter uitvoering van de
dienstverlening ter beschikking gestelde materialen, gegevens, programmatuur,
procedures en instructies steeds juist en volledig zijn en dat alle aan
Leverancier verstrekte informatiedragers voldoen aan de specificaties van
Leverancier.
19.7 Alle door
Leverancier bij de dienstverlening gebruikte apparatuur, programmatuur en zaken
blijven eigendom of intellectuele eigendom van Leverancier of diens
toeleveranciers, ook indien Cliënt een vergoeding betaalt voor het ontwikkelen
of aanschaffen ervan door Leverancier.
19.8 Leverancier
is nimmer gehouden Cliënt een fysieke drager met de in het kader van Application
Service Provision en/of Service as a Service aan Cliënt ter beschikking te
stellen en te houden programmatuur, en de in het kader van Computerservice door
Leverancier te gebruiken programmatuur, te verstrekken.
Service Level Agreement
20.1 Eventuele
afspraken betreffende een serviceniveau (SLA) worden steeds slechts
schriftelijk uitdrukkelijk overeengekomen. Cliënt zal Leverancier steeds
informeren omtrent alle omstandigheden die van invloed kunnen zijn op de
dienstverlening en de beschikbaarheid daarvan. Indien afspraken over een
serviceniveau worden gemaakt, dan wordt de beschikbaarheid gemeten met
buitenbeschouwinglating van vooraf aangekondigde buitengebruikstelling wegens
onderhoud alsmede met omstandigheden die buiten de invloedssfeer van Leverancier
zijn gelegen en met inachtneming van de dienst als geheel gedurende de duur van
de overeenkomst. Behoudens tegenbewijs zal de door Leverancier gemeten
beschikbaarheid en serviceniveau als volledig bewijs gelden. Bij gebreke van
verdergaande afspraken vindt de uitvoering van een SLA door Leverancier plaats
binnen haar reguliere openingstijden.
Duur
21.1 De
overeenkomst wordt aangegaan voor de tussen partijen overeengekomen duur, bij
gebreke waarvan een duur van één jaar geldt. De duur van de overeenkomst begint
eerst bij finale oplevering (tenzij anders overeengekomen) en wordt telkens
stilzwijgend voor de duur van de oorspronkelijke periode verlengd, tenzij Cliënt of Leverancier de overeenkomst schriftelijk
opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van een maand vóór het einde van
de betreffende periode.
Betaling
22.1 Bij gebreke
van een overeengekomen factureringsschema zijn alle bedragen die betrekking
hebben op door Leverancier verleende dienstverlening telkens per kalendermaand
vooraf verschuldigd.
Garantie
23.1 Leverancier
staat er niet voor in dat de in het kader van Application Service Provision
en/of Service as a Service aan Cliënt ter beschikking te stellen en ter
beschikking te houden programmatuur, en de in het kader van Computerservice
door Leverancier gebruikte programmatuur foutloos zijn en zonder onderbrekingen
functioneren. Leverancier zal zich er voor inspannen gebreken in de
programmatuur binnen een redelijke termijn te herstellen indien en voor zover
het programmatuur betreft die door Leverancier zelf is ontwikkeld en de
desbetreffende gebreken gedetailleerd omschreven schriftelijk bij Leverancier
zijn gemeld. Leverancier kan in voorkomend geval het herstel van de gebreken
uitstellen totdat een nieuwe versie van de programmatuur in gebruik wordt genomen.
Leverancier staat er niet voor in dat gebreken in programmatuur die niet zelf
door Leverancier is ontwikkeld, zullen worden verholpen. Leverancier is
gerechtigd tijdelijke oplossingen dan wel programmaomwegen of
probleemvermijdende beperkingen in de programmatuur aan te brengen. Indien de
programmatuur in opdracht van Cliënt is ontwikkeld, kan Leverancier volgens
zijn gebruikelijke tarieven de kosten van herstel aan Cliënt in rekening
brengen.
23.2 Leverancier
is niet verantwoordelijk voor controle van de juistheid en volledigheid van de
resultaten van de dienstverlening en de met gebruikmaking van de dienst
gegenereerde gegevens. Cliënt zal de resultaten van de dienstverlening en de
met gebruikmaking van de dienst gegenereerde gegevens zelf regelmatig
controleren.
23.3 Indien en
voor zover nodig of wenselijk zal Leverancier indien gebreken in de resultaten
van de Computerservice een direct gevolg zijn van producten, programmatuur,
informatie- dragers, procedures of bedieningshandelingen waarvoor Leverancier
op grond van de overeenkomst uitdrukkelijk verantwoordelijk is, de
Computerservice herhalen teneinde deze onvolkomenheden te herstellen, mits
Cliënt de onvolkomenheden zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen één week
na verkrijging van de resultaten van de Computerservice, schriftelijk en
gedetailleerd aan Leverancier kenbaar maakt. Slechts indien gebreken in de
Computerservice aan Leverancier toerekenbaar zijn, wordt de herhaling gratis
uitgevoerd. Indien gebreken niet zijn toe te rekenen aan Leverancier en/of de
gebreken het gevolg zijn van fouten of onvolkomenheden van Cliënt, zoals het
aanleveren van onjuiste of onvolledige gegevens en/of informatie, zal
Leverancier de kosten van een eventuele herhaling volgens zijn gebruikelijke
tarieven aan Cliënt in rekening brengen. Indien herstel van aan Leverancier
toerekenbare gebreken naar het oordeel van Leverancier technisch of
redelijkerwijs niet mogelijk is, zal Leverancier de voor de betreffende
Computerservice door Cliënt verschuldigde bedragen crediteren, zonder verder of
anderszins jegens Cliënt aansprakelijk te zijn. Aan Cliënt komen geen andere
rechten wegens gebreken in de Computerservice toe dan die welke in deze
garantieregeling zijn beschreven. Dit artikellid is uitdrukkelijk niet van toepassing
op Application Service Provision en Software as a Service.
23.4 Cliënt zal
op basis van de door Leverancier verstrekte inlichtingen omtrent maatregelen
ter voorkoming en beperking van de gevolgen van storingen, gebreken in de
dienstverlening, verminking of verlies van gegevens of andere incidenten de
risico’s voor zijn organisatie inventariseren en zo nodig aanvullende
maatregelen treffen. Leverancier verklaart zich bereid om op verzoek van Cliënt
naar redelijkheid medewerking te verlenen aan verdere maatregelen door Cliënt
tegen door Leverancier te stellen (financiële) voorwaarden. Leverancier is
nimmer verantwoordelijk voor herstel van verminkte of verloren gegane gegevens.
23.5 Leverancier
staat er niet voor in dat de in het kader van Application Service Provision
en/of Service as a Service aan Cliënt ter beschikking te stellen en ter
beschikking te houden programmatuur, en de in het kader van Computerservice
door Leverancier gebruikte programmatuur, tijdig worden aangepast aan
wijzigingen in relevante wet- en regelgeving.
23.6 Klein
Beernink KCS B.V. is tot slot niet aansprakelijk voor schade ten gevolge van
hacken of digitaal inbreken, voor lekverkeer van automatische systemen of
ingestelde omleidingen. Ook is zij niet aansprakelijkheid of verantwoordelijk
voor de kwaliteit van SIP-verbindingen en/of bandbreedte via openbaar internet,
respectievelijk de goede werking van fax- en modemverkeer via IP-verbindingen
in het algemeen.
Verwerking persoonsgegevens
24.1 Cliënt
garandeert dat is voldaan aan alle vereisten voor de rechtmatige verwerking van
de persoonsgegevens die door Cliënt worden ingevoerd in de in het kader van
Application Service Provision en/of Service as a Service aan Cliënt ter
beschikking te stellen en ter beschikking te houden programmatuur, en de in het
kader van Computerservice door Leverancier gebruikte programmatuur.
24.2 Onverminderd
het bepaalde in de module Algemeen ligt de volledige verantwoordelijkheid voor
de gegevens die met gebruikmaking van de dienst door Cliënt worden verwerkt bij
Cliënt. Cliënt staat er jegens Leverancier voor in dat de gegevens niet
onrechtmatig zijn en geen inbreuk maken op rechten van derden. Cliënt vrijwaart
Leverancier tegen elke rechtsvordering van derden, uit welke hoofde dan ook, in
verband met de verwerking van deze gegevens of de uitvoering van de
overeenkomst.
24.3 Cliënt heeft
op grond van de wetgeving betreffende de verwerking van persoonsgegevens (zoals
in de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming; de AVG) verplichtingen
tegenover derden, zoals de verplichting tot het verstrekken van informatie,
evenals het geven van inzage in, het corrigeren en het verwijderen van
persoonsgegevens van betrokkenen. De verantwoordelijkheid voor de nakoming van
deze verplichtingen rust volledig en uitsluitend bij Cliënt. Partijen houden
het er voor dat Cliënt ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens
‘verwerker’ in de zin van de AVG is, tenzij de wet dit anders bepaalt. Cliënt
en Leverancier zullen, zoveel als technisch mogelijk is, over en weer
medewerking verlenen aan de op hen rustende (AVG) verplichtingen. De kosten
verbonden aan deze medewerking door Leverancier zijn niet in de overeengekomen
prijzen en vergoedingen van Leverancier begrepen en komen volledig voor rekening
van Cliënt.
24.4 Indien bij
de uitvoering van de overeenkomst ten behoeve van Cliënt persoonsgegevens
worden verwerkt, dan geldt daarvoor de toepasselijkheid van de aan deze
voorwaarden gehechte BIJLAGE 1: VERWERKEN VAN PERSOONSGEGEVENS. Deze bijlage
kan hier als zodanig ingelast en van toepassing worden beschouwd.
Module B: Verkoop van ICT-, telecommunicatie- en
kantoorapparatuur en andere zaken
De Klein Beernink
KCS B.V. Voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel
Midden-Nederland onder nummer 66457610. Meer informatie vindt u op
www.kvk.nl/algemenevoorwaarden
Toepasselijkheid
25.1 De Klein
Beernink KCS B.V. Voorwaarden bestaan uit de module Algemeen aangevuld met één
of meer specifieke modules per product of dienst. De in de onderhavige module
vermelde bepalingen zijn naast de module Algemeen van toepassing indien
Leverancier computer-, telecommunicatie- of kantoorapparatuur en/of andere
apparatuur, supplies, verbruiksartikelen, onderdelen en/of andere zaken (hierna
te noemen: zaken) verkoopt.
25.2 De
bepalingen van deze module zijn onlosmakelijk verbonden met de bepalingen van
de module Algemeen. Bij tegenstrijdigheid tussen de bepalingen van de module
Algemeen en de bepalingen van de onderhavige module, prevaleren deze laatste.
Koop en verkoop
26.1 Leverancier
verkoopt de zaken naar aard en aantal zoals tussen partijen schriftelijk
overeengekomen, gelijk Cliënt van Leverancier koopt. Cliënt draagt het risico
van de selectie van de gekochte zaken. Leverancier staat er voor in dat de
zaken bij aflevering geschikt zijn voor normaal gebruik en voldoen aan de
tussen partijen schriftelijk overeengekomen specificaties. Leverancier staat er
niet voor in dat de zaken geschikt zijn voor het door Cliënt beoogde gebruik,
tenzij in de schriftelijke overeenkomst tussen partijen de gebruiksdoeleinden
duidelijk en zonder voorbehoud zijn gespecificeerd.
26.2 In de
overeenkomst zijn in ieder geval niet begrepen montage- en
installatiematerialen, programmatuur, ver- en gebruiksartikelen, batterijen,
stempels, inkt (cartridges), tonerartikelen, kabels en accessoires, tenzij
partijen dit schriftelijk zijn overeengekomen. Leverancier staat er niet voor
in dat de bij de zaken behorende montage-, installatie- en
gebruiksvoorschriften foutloos zijn en dat de zaken de eigenschappen bezitten
die in deze voorschriften zijn vermeld.
Aflevering
27.1 De door
Leverancier aan Cliënt verkochte zaken zullen aan Cliënt worden geleverd
af-magazijn. Slechts indien dit schriftelijk is overeengekomen, zal Leverancier
de aan Cliënt verkochte zaken afleveren of laten afleveren op een door Cliënt
aan te wijzen plaats. In dat geval zal Leverancier Cliënt, zo mogelijk tijdig
vóór de aflevering, in kennis stellen van het tijdstip waarop hij of de
ingeschakelde vervoerder voornemens is de zaken af te leveren. De door
Leverancier aangegeven aflevertijden zijn steeds indicatief. Er dient rekening
te worden gehouden met een doorlooptijd van circa 4 weken na schriftelijke
opdracht.
27.2 Tenzij
uitdrukkelijk anders overeengekomen zijn in de koopprijs van de zaken niet
begrepen de kosten van vervoer, verzekering, takel- en hijswerk, inhuur van
tijdelijke voorzieningen, e.d.
27.3 Leverancier
zal de zaken verpakken volgens de bij hem geldende gebruikelijke maatstaven.
Indien Cliënt een bijzondere wijze van verpakking verlangt, zullen de daaraan
verbonden meerkosten voor zijn rekening zijn. Cliënt zal met verpakkingen die
vrijkomen bij de door Leverancier geleverde zaken, handelen op een wijze die in
overeenstemming is met de daarvoor geldende overheidsvoorschriften. Cliënt
vrijwaart Leverancier voor aanspraken van derden wegens
niet-naleving van
dergelijke voorschriften. Indien Cliënt Leverancier verzoekt tot verwijdering
van oude materialen (zoals netwerken, kasten, kabelgoten,
verpakkingsmaterialen, apparatuur) danwel indien Leverancier daartoe verplicht
is, kan Leverancier dit verzoek door middel van een schriftelijke opdracht
accepteren tegen de bij hem gebruikelijke tarieven, onder de voorwaarde dat
genoemde materialen altijd eigendom blijven van Cliënt.
27.4 Indien
partijen dit schriftelijk zijn overeengekomen, zal Leverancier de zaken (laten)
installeren, (laten) configureren en/of (laten) aansluiten. In de eventuele
verplichting tot installatie en/of configuratie van apparatuur door Leverancier
is niet inbegrepen het uitvoeren van dataconversie en het installeren van
software.
27.5 Alle
diensten van Leverancier worden uitgevoerd op basis van een
inspanningsverbintenis, tenzij en voor zover in de schriftelijke overeenkomst
Leverancier uitdrukkelijk een resultaat heeft toegezegd en het betreffende
resultaat tevens met voldoende bepaaldheid is omschreven.
27.6 Leverancier
is niet verantwoordelijk voor eventueel benodigde vergunningen en is steeds
gerechtigd de overeenkomst in deelleveringen uit te voeren.
Proefopstelling
28.1 Slechts
indien dit schriftelijk is overeengekomen, zal Leverancier gehouden zijn tot
het plaatsen van een proefopstelling met betrekking tot de producten waarvoor
Cliënt belangstelling heeft. Leverancier mag aan een proefopstelling
(financiële) voorwaarden verbinden. Een proefopstelling behelst het tijdelijk
op zicht plaatsen van producten in een standaarduitvoering, exclusief
accessoires, in een door afnemer ter beschikking te stellen ruimte, alvorens
afnemer definitief besluit de betreffende producten wel of niet tegen de
geldende prijzen af te nemen. Cliënt is aansprakelijk voor gebruik,
beschadiging, diefstal of verlies van producten die onderdeel uitmaken van een
proefopstelling.
Medewerking door Cliënt
29.1 Onverminderd
het bepaalde in de module Algemeen draagt Cliënt zorg voor een omgeving die
voldoet aan de door Leverancier in voorkomend geval gespecificeerde vereisten
voor de zaken, onder meer betreffende de temperatuur, luchtvochtigheid en
technische omgevingseisen.
29.2 Cliënt dient
ervoor zorg te dragen dat door derden uit te voeren werkzaamheden, waaronder
begrepen bouwkundige werkzaamheden, adequaat en tijdig worden verricht.
Garantie
30.1 Leverancier
zal zich er naar beste vermogen voor inspannen eventuele materiaal- en
fabricagefouten in de apparatuur, alsmede in onderdelen die door Leverancier in
het kader van garantie zijn geleverd, binnen redelijke termijn kosteloos te
herstellen indien deze binnen een periode van drie maanden na aflevering
gedetailleerd omschreven bij Leverancier zijn gemeld. Indien herstel naar het
redelijk oordeel van Leverancier niet mogelijk is, herstel te lang gaat duren
of als aan herstel onevenredig hoge kosten zijn verbonden, is Leverancier
gerechtigd de apparatuur kosteloos te vervangen door andere, soortgelijke maar
niet noodzakelijkerwijs identieke apparatuur. Dataconversie die noodzakelijk is
als gevolg van herstel of vervanging, valt buiten de garantie. Alle vervangen
onderdelen worden eigendom van Leverancier. De garantieverplichting vervalt
indien fouten in de apparatuur of in de onder- delen geheel of gedeeltelijk het
gevolg zijn van onjuist, onzorgvuldig of ondeskundig gebruik, van buiten
komende oorzaken zoals brand- of waterschade, of indien Cliënt zonder
toestemming van Leverancier wijzigingen in de apparatuur of in de onderdelen
die door Leverancier in het kader van garantie zijn geleverd, aanbrengt of laat
aanbrengen. Leverancier zal een zodanige toestemming niet op onredelijke
gronden onthouden.
30.2 Ieder ander
of verdergaand beroep van Cliënt op non-conformiteit van de geleverde zaken dan
het bepaalde in artikel 30.1 van deze module is uitgesloten. Cliënt mag zich in
ieder geval niet beroepen op de non-conformiteit van de geleverde zaken indien
en voor zover de wet hem dat beroep ontzegt. Kosten van werkzaamheden en
herstel buiten het kader van deze garantie zullen door Leverancier in rekening
worden gebracht conform zijn gebruikelijke tarieven. Leverancier heeft geen
verplichting tot herstel van fouten die na afloop van de in artikel 30.1
bedoelde garantieperiode zijn gemeld, tenzij tussen partijen een
onderhoudsovereenkomst is afgesloten welke een zodanige plicht tot herstel
omvat.
Apparatuur van
toeleverancier
31.1 Indien en
voor zover Leverancier apparatuur van derden aan Cliënt levert, zullen, mits
dat door Leverancier schriftelijk aan Cliënt is meegedeeld, voor wat betreft
die apparatuur de voorwaarden van die derden van toepassing zijn, met
terzijdestelling van de daarvan afwijkende bepalingen in deze algemene
voorwaarden. Cliënt aanvaardt de bedoelde voorwaarden van derden. Deze
voorwaarden liggen voor Cliënt ter inzage bij Leverancier en Leverancier zal
deze aan Cliënt kosteloos op zijn verzoek toezenden. Indien en voor zover de
bedoelde voorwaarden van derden in de verhouding tussen Cliënt en Leverancier
om welke reden dan ook geacht worden niet van toepassing te zijn of buiten
toepassing worden verklaard, geldt het bepaalde in deze algemene voorwaarden
onverkort.
BIJLAGE 1:
VERWERKEN VAN PERSOONSGEGEVENS
1.1 Begrippen in deze Bijlage die
worden gedefinieerd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna:
"AVG") hebben de betekenis die daaraan in de AVG is toegekend. Bij de
verwerking van persoonsgegevens kan Cliënt worden aangemerkt als verwerkingsverantwoordelijke,
of indien Cliënt de persoonsgegevens ten behoeve van een derde partij verwerkt
als verwerker. Klein Beernink KCS B.V. vervult (afhankelijk van de hoedanigheid
waarin Cliënt de persoonsgegevens verwerkt) de rol van verwerker of subverwerker.
Doeleinden van de
verwerking
2.1 Klein Beernink KCS B.V. verbindt zich ertoe om onder de
voorwaarden uit de Overeenkomst in opdracht van Cliënt persoonsgegevens te
verwerken. De verwerking zal uitsluitend plaatsvinden in het kader van het
uitvoeren van de Overeenkomst, plus die doeleinden die daarmee redelijkerwijs
samenhangen of die met nadere instemming worden bepaald.
2.2 Gelet op de aard van de Diensten, zal Klein Beernink KCS
B.V. onder de Overeenkomst alle persoonsgegevens verwerken van alle categorieën
van betrokkenen die met gebruik van de Diensten worden opgeslagen, dan wel die
op een andere manier aan Klein Beernink KCS B.V. worden verstrekt om te worden
verwerkt via de Diensten. Indien er bij het gebruik van de Diensten bijzondere
persoonsgegevens worden verwerkt, dient Cliënt dit vooraf aan Klein Beernink
KCS B.V. te melden en zullen Partijen in overleg beoordelen of in dit kader
aanvullende maatregelen genomen moeten worden.
2.3 Klein Beernink KCS B.V. heeft
géén zeggenschap over het doel en de middelen voor de verwerking van
persoonsgegevens. Klein Beernink KCS B.V. neemt géén zelfstandige beslissingen
over de ontvangst en het gebruik van de persoonsgegevens, de verstrekking aan
derden en de duur van de opslag.
2.4 Cliënt staat ervoor in dat hij, indien dit op grond van
de AVG vereist is, vanaf 25 mei 2018 een register zal bijhouden met betrekking
tot de onder de Overeenkomst uitgevoerde gegevensverwerkingen. Cliënt vrijwaart
Klein Beernink KCS B.V. van alle aanspraken en claims die verband houden met
het niet of niet-juist naleven van deze registerplicht.
Verdeling
verantwoordelijkheid
3.1 Partijen zullen zorg dragen voor de naleving van
toepasselijke privacywet- en regelgeving. De toegestane verwerkingen zullen
door Klein Beernink KCS B.V. worden uitgevoerd binnen een
(semi-)geautomatiseerde omgeving.
3.2 Klein
Beernink KCS B.V. is uitsluitend verantwoordelijk voor de verwerking van de
persoonsgegevens onder de Overeenkomst, overeenkomstig de instructies en de
uitdrukkelijke (eind)verantwoordelijkheid van Cliënt.
3.3 Voor alle overige
verwerkingen van persoonsgegevens, waaronder in ieder geval begrepen maar niet
beperkt tot de verzameling van de persoonsgegevens door de Cliënt, verwerkingen
voor doeleinden die niet door Cliënt aan Klein Beernink KCS B.V. zijn gemeld,
verwerkingen door derden of voor andere doeleinden, is Klein Beernink KCS B.V.
niet verantwoordelijk. De verantwoordelijkheid voor deze verwerkingen rust bij
Cliënt.
3.4 Cliënt garandeert en staat ervoor in dat de inhoud, het
gebruik en de opdracht tot verwerkingen van persoonsgegevens, niet onrechtmatig
zijn en geen inbreuk maken op enig recht van derden. Cliënt vrijwaart Klein
Beernink KCS B.V. voor alle aanspraken van derden die voortvloeien uit het niet
voldoen aan de voornoemde garantie door Cliënt.
-
Verplichtingen van partijen
4.1 Ten aanzien van de onder de Overeenkomst verrichte
verwerkingen, zal Klein Beernink KCS B.V. zorg dragen voor de naleving van de
voorwaarden die op grond van de AVG worden gesteld aan het verwerken van
persoonsgegevens door Klein Beernink KCS B.V. vanuit diens rol.
4.2 Klein Beernink KCS B.V. zal Cliënt op diens eerste
verzoek binnen een redelijke termijn informeren over de door hem genomen
maatregelen aangaande zijn verplichtingen onder de AVG en eventuele andere
toepasselijke privacywet- en regelgeving.
4.3 Klein
Beernink KCS B.V. zal, voor zover dat binnen haar macht ligt, bijstand verlenen
aan Cliënt ten behoeve van het uitvoeren van een
gegevensbeschermingseffectbeoordeling (ook wel een 'Data Protection Impact
Assessment' of 'DPIA' genoemd). De door Klein Beernink KCS B.V. redelijkerwijs
gemaakte of te maken kosten in verband met de voornoemde bijstand zullen door
Cliënt worden vergoed.
4.4 De verplichtingen van Klein Beernink KCS B.V. die uit
deze Bijlage voortvloeien, gelden ook voor degenen die persoonsgegevens
verwerken onder het gezag van Klein Beernink KCS B.V., waaronder werknemers.
Doorgifte van
persoonsgegevens
5.1 Klein Beernink KCS B.V. verwerkt persoonsgegevens in
beginsel in landen binnen de Europese Unie. Cliënt geeft evenwel toestemming voor
de verwerking van persoonsgegevens in landen buiten de Europese Unie, met
inachtneming van de daarvoor geldende wet- en regelgeving.
5.2 Klein Beernink KCS B.V. zal Cliënt op verzoek melden in
welk land of welke landen de persoonsgegevens worden verwerkt.
Inschakelen van
subverwerkers
6.1 Cliënt geeft Klein Beernink KCS B.V. hierbij toestemming
om, in het kader van de Overeenkomst en de in deze Bijlage bedoelde
gegevensverwerking, derden (subverwerkers) in te schakelen. Klein Beernink KCS
B.V. zal Cliënt op verzoek informeren over welke subverwerkers zij inschakelt.
6.2 Indien Klein Beernink KCS
B.V. het voornemen heeft om nieuwe subverwerkers in te schakelen voor het
verwerken van persoonsgegevens, dan zal Klein Beernink KCS B.V. de Cliënt
hierover vooraf informeren. Cliënt heeft vervolgens twee weken de tijd om
schriftelijk bezwaar te maken tegen het voornemen van Klein Beernink KCS B.V..
Indien Cliënt geen bezwaar maakt binnen de genoemde termijn van twee weken, dan
wordt Cliënt geacht ermee in te stemmen.
6.3 Indien Cliënt binnen de voornoemde termijn bezwaar maakt
tegen het voornemen van Klein Beernink KCS B.V. om een nieuwe derden in te
schakelen, dan zullen beide partijen zich inspannen om in goed overleg tot een
redelijke oplossing te komen. Indien partijen geen overeenstemming kunnen
bereiken over het voornemen van Klein Beernink KCS B.V., dan is Klein Beernink
KCS B.V. gerechtigd om de betreffende nieuwe derde in te schakelen en is Cliënt
gerechtigd om de Overeenkomst op te zeggen tegen de datum waarop de nieuwe
derde ingeschakeld wordt.
Beveiliging
7.1 Klein Beernink KCS B.V. zal zich inspannen passende
technische en organisatorische maatregelen te nemen om de persoonsgegevens te
beschermen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking
(zoals onbevoegde kennisname, aantasting, wijziging of verstrekking van
persoonsgegevens). Klein Beernink KCS B.V. werkt conform de
beveiligingsstandaard ISO 27001 en heeft daarnaast de op de Website vermelde
maatregelen genomen.
7.2 Cliënt beslist zelf welke persoonsgegevens door Klein
Beernink KCS B.V. verwerkt worden en stelt enkel persoonsgegevens aan Klein
Beernink KCS B.V. ter beschikking voor verwerking, indien Cliënt zich ervan
heeft verzekerd dat de volgens Cliënt vereiste beveiligingsmaatregelen zijn
getroffen.
Datalekken
8.1 In het geval van inbreuk in
verband met persoonsgegevens, zal Klein Beernink KCS B.V. zich naar beste
kunnen inspannen om Cliënt daarover onverwijld, maar uiterlijk binnen 72 uur,
te informeren naar aanleiding waarvan Cliënt beoordeelt of hij de
toezichthoudende autoriteiten en/of betrokkenen zal informeren of niet. Klein
Beernink KCS B.V. spant zich naar beste kunnen in om volledige, correcte en
accurate informatie te verstrekken. Onder een
inbreuk in verband met persoonsgegevens wordt verstaan: een inbreuk op de
beveiliging die per ongeluk of op onrechtmatige wijze leidt tot de
vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of
de ongeoorloofde toegang tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte
gegevens.
8.2
Cliënt zal zorgdragen voor het voldoen aan eventuele (wettelijke) meldplichten.
Indien de wet- en/of regelgeving dit vereist zal Klein Beernink KCS B.V.
meewerken aan het informeren van de ter zake relevante autoriteiten en
eventueel betrokkenen.
8.3 De meldplicht behelst in
ieder geval het melden van het feit dat er een inbreuk is geweest, alsmede
(voor zover deze gegevens voorhanden zijn): a. wat de (vermeende) oorzaak is;
b. wat het (bekende of te verwachten) gevolg is; c. wat de (voorgestelde)
oplossing is; d. contactgegevens voor de opvolging van de melding; e. wie
geïnformeerd is (zoals betrokkene zelf en/of de toezichthouder); en f. wat de
reeds genomen maatregelen zijn.
Verzoeken van betrokkenen
9.1 Als een betrokkene een verzoek over zijn
persoonsgegevens richt aan Klein Beernink KCS B.V., zal Klein Beernink KCS B.V.
het verzoek doorsturen aan Cliënt. Klein Beernink KCS B.V. mag de betrokkene
daarvan op de hoogte stellen. Klein Beernink KCS B.V. zal Cliënt de
redelijkerwijs mogelijke, noodzakelijke medewerking verlenen bij het afhandelen
van het verzoek. Indien blijkt dat de Cliënt hulp nodig heeft van Klein
Beernink KCS B.V. voor de uitvoering van een verzoek van een betrokkene, dan kan
Klein Beernink KCS B.V. hiervoor kosten in rekening brengen.
Vertrouwelijkheid
10.1 Op alle persoonsgegevens die Klein Beernink KCS B.V.
van Cliënt ontvangt of zelf verzamelt bij de uitvoering van de Overeenkomst,
rust een geheimhoudingsplicht jegens derden. Klein Beernink KCS B.V. zal deze
informatie niet voor een ander doel gebruiken dan waarvoor hij deze heeft
verkregen, tenzij deze in een zodanige vorm is gebracht dat deze niet tot
betrokkenen herleidbaar is. Deze geheimhoudingsplicht is niet van toepassing:
a. voor zover Cliënt uitdrukkelijke toestemming heeft gegeven om de informatie
aan derden te verschaffen; b. indien het verstrekken van de informatie aan
derden logischerwijs noodzakelijk is voor de uitvoering van de Overeenkomst; c.
indien er een wettelijke verplichting bestaat om de informatie aan een derde te
verstrekken; of d. indien persoonsgegevens worden verstrekt aan derden in hun
hoedanigheid als sub-verwerker.
Audit
11.1
Cliënt heeft het recht een audit uit te (laten) voeren door een deskundige die
aan geheimhouding is gebonden, ter controle van de naleving van deze Bijlage.
De audit vindt uitsluitend plaats nadat Cliënt bij Klein Beernink KCS B.V.
aanwezige relevante auditrapportages heeft opgevraagd, beoordeeld en redelijke
argumenten aanbrengt die de audit alsnog rechtvaardigen. De audit vindt niet
eerder dan vier weken na voorgaande aankondiging en maximaal eens per
kalenderjaar plaats.
11.5 De
bevindingen naar aanleiding van de uitgevoerde audit zullen door partijen in
overleg worden beoordeeld. Naar aanleiding daarvan zullen wijzigingen al dan
niet worden doorgevoerd door één van de partijen of door beide partijen
gezamenlijk. Alle kosten van de audit, ook de door Klein Beernink KCS B.V.
gemaakte kosten, komen voor rekening van Cliënt.
Einde van de
Overeenkomst
12.1 Na beëindiging van de
Overeenkomst zal Klein Beernink KCS B.V. de van Cliënt ontvangen
persoonsgegevens zo spoedig mogelijk verwijderen, tenzij partijen anders
overeenkomen of enige wettelijke verplichting zich hiertegen verzet.